The Great American Nude

From the idyllic abstraction of nature and the mysterious wild landscape, The Great American Nude refers to the primitive beauty shown in various contexts, qualities that can appear regularly veiled but emerge through the camera viewfinder as a photographic vision.

 

The aesthetic concept of the sublime and the relationship that this had with the landscape genre during the development of Romanticism, appears portrayed incommensurably in the rocky and arid landscapes, unmistakable characteristics of the Southwestern United States, main stage for these photographs.

 

The harmony of the grandiose and the exaltation of nature and passion, gives a sweeping and sentimental new vision of beauty, which is displayed implicitly in the nude, an element that conveys a taste for intimate and suggestive forms.

 

As well as for the romantics, for whom nature was a source of evocation and intellectual stimulation, this photographic series has among its references and sources of inspiration the poem “Klubla Khan” by British writer Samuel Taylor Coleridge. The natural environment is presented as the ideal scenario for both physical and mental pleasure, showing beauty and the sublime in communion with the human figure, which appears smaller amidst the immeasurable. This also, establishes a link with a main reference of Romanticism, the German painter Caspar David Friedrich´s work “Wanderer above the Sea of Fog” an image of a minute man contemplating the great vastness of nature. The human figure is isolated in a wild and suggestive context, an aspect we can see in these photographs.

Partiendo de la abstracción idílica de naturaleza como entorno salvaje y misterioso, The Great American Nude hace referencia a la belleza primitiva que muchos contextos albergan, cualidades que de forma habitual pueden aparecer veladas y que emergen a través del objetivo de la cámara como visión fotográfica.

 

El concepto estético de lo sublime y la relación que con este tuvo el género paisajístico durante el desarrollo del Romanticismo, aparecerá retratado en los inconmensurables paisajes rocosos y áridos, característica inequívoca del suroeste de los Estados Unidos, escenario principal de estas fotografías.

 

La armonía de lo grandioso como exaltación de la naturaleza y la pasión, arroja en una nueva visión arrebatadora y sentimental de la belleza, algo que se exhibe de forma implícita en el desnudo, un elemento que nos trasmite ese gusto por las formas íntimas y sugerentes.

 

Ya que para los románticos la naturaleza era fuente de evocación y estímulo intelectual, esta serie fotográfica tiene entre sus referencias y fuentes de inspiración el poema del escritor británico Samuel Taylor Coleridge, "Klubla Khan", donde el entorno natural se nos presenta como el escenario ideal para el placer tanto físico como mental, mostrándonos su lado bello y sublime en comunión con la figura humana, que tiende a empequeñecerse ante lo inconmensurable del lugar. De esta forma, se establece también un nexo de unión con otro de los principales referentes del Romanticismo, el pintor alemán Caspar David Friedrich y su obra "Caminante sobre el mar de nubes", cuya imagen empequeñecida de un hombre que contempla la grandeza de la naturaleza, evoca esa idea de la figura humana aislada frente a un contexto salvaje y sugerente que observamos asimismo en estas fotografías.

© 2018 Miguel Soler-Roig